Waarom onze school de naam De Boomhut kreeg

Een boomhut is een speelhoek hoog in een boom, gebouwd samen met vrienden. Er is wat werk aan om ze te maken, je moet inventief zijn, logisch denken en zowel je handen als je hersenen gebruiken.
Ze heeft een stevige basis, is vervaardigd uit natuurlijke elementen die in de directe omgeving voorhanden zijn. Bovendien is ze eenvoudig van structuur, ongecompliceerd doch heel doeltreffend. Je zit er hoog, droog en kan er de wijde wereld zien.

De Boomhut is vooral leuk als je ze samen bouwt en er samen in speelt. Maar bovenal is ze

  • een veilige plek
  • een eigen plaats in die grote wereld, zelf of samen opgebouwd
  • een uitkijktoren naar verre horizonten
  • een plaats waar vogels een nest maken en als de jongen er klaar voor zijn kunnen ze gewoon uitvliegen
  • knus, gezellig, leerrijk
  • ook al ben je ze ontgroeid, je denkt er met veel plezier aan terug.

 

In the picture

Getuigenissen

Ik werk momenteel aan mijn doctoraat in plantenbiotechnologie aan VIB Gent en ILVO Melle. Ik ben namelijk enorm gefascineerd door planten en hoe ze groeien. In de prikkelende leeromgeving van De Boomhut werd daarvoor de basis gelegd.

Wannes Voorend, oud-leerling

Wij kozen zeer bewust voor De Boomhut omwille van de doorleefde visie ‘leren vanuit de leefwereld van het kind’ en omwille van de aandacht voor ieder kind, rekeninghoudend met zijn of haar competenties en persoonlijkheid. Dat is uniek!

Stéphanie en Christophe, ouders van Arthur en Manon

We zochten een school voor Sander waar zijn natuurlijke interesses als kwaliteit ingezet werden om te leren. Sander’s kennismaking met De Boomhut werd een schot in de roos. In elke school bots je met ieder kind op groeistuipen en uitdagingen, maar in een methodeschool werkt men daar mee. Bijna spelenderwijs leerde hij ook verantwoordelijkheid te nemen en kritisch na te denken. Hij leerde zijn werk te plannen en projectmatig te denken. Sander zit nu in zijn eerste jaar secundair. Het is leuk om te zien hoe hij hier nu al de vruchten van plukt. Niet alleen haalt hij schitterende resultaten, maar bovendien zit hij ook qua attitude en studiehouding in de bovenste schuif.

Dirk en Ann, ouders van Sander

Onze kinderen hebben geen kennishiaten, integendeel. Ze hebben zelfs een aantal extraatjes mee, zoals de nodige présence om ‘zichzelf te verkopen’ en om zaken te presenteren. We zien bijzonder veel engagement bij onze kinderen om verantwoordelijkheden naar zich toe te trekken, zaken te organiseren, hun plan te trekken, actief te zijn in de leerlingenraad, enz.

Juf Anneke